אסי פיסו

סמים מסוכנים באמצעות אפליקציית טלגראס – האומנם פלאי הטכנולוגיה?

טלגרס הינה רשת להפצה ומכירת קנאביס באמצעות אפליקציית טלגרם.

בשנים האחרונות התפתחה טכנולוגיית הטלפונים הניידים במהירות האור ולחיינו נכנסו הטלפונים החכמים, אשר מאפשרים לנו לנהל את חיינו מכל מקום ובכל עת.

בתי המשפט אף הכירו בטלפון החכם כמחשב לכל דבר ועניין , זאת בין היתר, בשל מרכיביו הפיזיים, ה”מוח” שלו, כלומר התוכנה שמפעילה אותו, ואת הזיכרון השומר על המידע המצוי בו, וכן יתר הכלים המאפשרים פונקציות מסוימות המצויות במכשיר, שהן מעבר לדיבור המיידי הישיר, ולענייננו נושא השימוש באפליקציות .

חברות, בנקים ושלל עסקים אפשרו לציבור לקבל שירות באמצעות אפליקציה, שירות אשר הינו מהיר ואינו מצריך פרוצדורה ארוכה, ובכך מאפשר לעולם העסקים להיות מהיר ודינמי יותר וניתן כיום לבצע כמעט כל פעולה באמצעות אפליקציה, אפילו הפקדת שיק בבנק.

השימוש באפליקציה חולל שינוי אדיר ואף נקלט, אם כי נכון לעכשיו באופן בלתי חוקי, לשימוש גם לשם הפצה, הספקה ומכירת סם הקנאביס, וזאת עם המצאת אפליקציה שבאמצעותה רוכשים סמים מסוכנים והעונה לשם “טלגראס”. מדובר באפליקציה, אשר בתחילה נטען כי היא אפליקציה מוצפנת אשר ניתן לסמוך עליה מבחינת השמירה על הסודיות, כאשר אחד ממאפיינה הוא השיחה החסויה שהתנהלה בין הסוחרים לבין הרוכשים, אולם עד מהרה נודע כי לא כך הדבר וכי פרטיהם האישיים של רבים, אשר עשו שימוש באפליקציה זו, הגיעו לידיה של המשטרה .

הפצה והספקת סמים מסוכנים מוסדרת בפקודת הסמים המסוכנים [ נוסח חדש], התשל”ג-1973, במסגרתה נקבע כי כל שימוש בסמים מסוכנים, החזקתם, הפצתם, גידולם, הכנתם והפקתם אסורה, ותותר רק באישור מאת מנכ”ל משרד הבריאות או מי שהסמיכו לכך, וכך גם כאשר מדובר בעסקות סמים באמצעות הטלגראס, ואכן במהלך שנת 2018 נעצרו מספר חשודים בחשד למכירה והספקת סמים מסוכנים באמצעות אפליקציית הטלגרס, ואף הוגשו כתבי אישום בגין עבירות סמים חמורות, זאת בשל העובדה שהמשטרה הצליחה לפצח את ההצפנה .

יצויין כי לאחרונה בוצעה רפורמה, לפיה תותר, בתנאים מסויימים, הפקה והספקה של קנאביס לשימוש רפואי, וזאת רק לאחר קבלת רישיון כדין מאת משרד הבריאות. כחלק מזה קמה במשרד הבריאות היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות שתפקידה להנפיק רישיונות לגידול , ייצור ומכירת קנאביס לצרכים רפואיים, וזאת לאחר שהמבקשים לעסוק בגידול ומכירת קנאביס רפואי צריכים לעמוד בדרישות מחמירות על מנת לקבל רישיון.

אכן כיום, כאמור חל איסור לבצע עסקאות בסמים, זולת מכירת הקנאביס הרפואי, אולם אני סבור כי לאור פלאי הטכנולוגיה והשימוש באפליקציה בתחומים שונים, הרי שלא מן הנמנע שבעתיד יותר השימוש באמצעי זה באופן חוקי גם לעוסקים בגידול והספקת קנאביס רפואי ברישיון, כמובן באופן מבוקר ומוצפן, וזאת על מנת הן לאפשר חיי מסחר דינמיים ומהירים ככל שניתן ומאידך גם לאפשר לצרכן לקבל את המוצר באופן מהיר ככל שניתן.

אין במאמר כדי לעודד שימוש ו/או ביצוע כל עבירה אחרת בסמים מסוכנים.


* תוכן המאמרים הינו לשם עיון ואינו מהווה תחליף לחוות דעת מקצועית.

אסי פיסו

משרד עו"ד אסי פיסו הינו משרד בוטיק העוסק בתחום הפלילי והפלילי הצבאי. המשרד מתאפיין ביחס האנוש, האישי, השרות המקצועי והיסודיות, שאותו הוא מעניק ללקוחות משרדו.

יכולים לעניין אותך